سخن هفته؛ راه حل اساسی مشکل آب ایران و افغانستان چیست؟
05/21/2023 | نویسنده: فرید احرار

Print


در این اواخر مسئله مشکل افغانستان و ایران بر سر آب چنان گرم شده که رئیس جمهور ، وزیر خارجه، بعضی از مقامات سیاسی ایران و حتی مامورین نظامی آن واکنش نشان دادند. مقامات ایرانی انگشت انتقاد به امارت اسلامی افغانستان دراز کرده اند که افغانستان باید حقابه ایران را بدهد.
کمبود آب آشامیدنی و آبیاری زمین های زراعتی یکی از مشکلات جهانی دنیای فعلی است. کشور های صنعتی و به خصوص کشور های صنعتی قدرتمند دنیا از ده ها سال بدینسو به اندازه تولیدات صنعتی را ازدیاد بخشیده اند که سبب تولید گاز های مضره شده است. این گاز ها باعث ازدیاد گرمای زمین شده و سبب تغیر اقلیم گردیده است.  الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿الروم: ٤١﴾
ترجمه: در خشکه و بحر به سبب آن اعمال انسانها که انجام می‌دهند فساد بمیان آمده است. به همین سبب الله سبحانه و تعالی جزای اعمال یک تعداد از انسانها را برایشان می‌دهد تا آنها (بیدار شده و از فساد و گناهکاری) روی گردانند.

بدبختانه افغانستان ایران و بعضی از کشور های منطقه از جمله کشور های اند که از  تغیر اقلیم زیادتر متأثر بوده اند و ممکن در سال های آینده کمبود آب در این کشور ها زیادتر شده و مشکلات و منازعات این کشور ها بر سر آب در منطقه زیادتر گردد.
مشکل آب میان افغانستان و ایران مشکل حقوقی پنداشته می‌شود، هر دو حکومت یکدیگر را بر حق تلفی و یا ادا ننمودن حق یکدیگر متهم می‌نمایند. افغانستان ادعا می‌کند که جانب ایرانی ده ها سال بر خلاف توافق سال ۱۳۵۱ از جانب افغانستان آب زیادتر حصول نموده است. همچنان می‌گوید که ایران به توافق متعهد نیست و ایران در آن قسمت دریا که میان هر دو جانب سرحد را بمیان می‌آورد، به ده ها چاه غیر قانونی حفر نموده است به همین ترتیب به ده ها واتر پمپ ها را نصب نموده است و بخش زیاد از آب را قبل از اینکه به جای اصلی آن برسد به زمین خود انتقال می‌دهد. همچنین جانب افغانستان می‌گوید که در سال جاری آب خیزی کمتر بوده و آب کم شده است و به تناسب همین کمبودی به ایران آب خواهد داد اما ایران این استدلال را قبول ننموده و حقابه کامل را خواهان است.
اما چیزی بسیار واضح اینست که ایران بر این موضوع خوب آگاه است که آب کم شده است، نه دریای هلمند آب داشته و نه هم بند کمال خان پر آب است. از جانب دیگر ایران در چند دهه گذشته از موقع استفاده نموده در سیستان بلوچستان و حتی در زاهدان سرمایه گذاری بیش از معمول نموده است و زمین های زیاد زراعتی را سیر آب نموده است و حقابه معمول دریای هلمند نمی‌تواند زمین های ذکر شده را آبیاری نماید. منافع ملی ایران، حکومت آنرا وامیدارد تا خود را سیرآب نمایند و برایشان مهم نیست که مسلمانان اینسوی مرز در مشکلات گوناگون زندگی نمایند. مهمتر اینکه حکومت ایران از آب استفاده سیاسی نموده و بر امارت اسلامی فشار می‌اورد تا به معاملات سیاسی گردن نهد.
بحث اصلی اینست که مشکل آبهای مرزی نه تنها میان افغانستان و ایران بلکه میان بقیه کشور های مربوط به مسلمانان نیز یک مشکل جدی می‌باشد و ممکن میان امت اسلامی سبب پرخاش‌ها، دشمنی سیاسی و حتی جنگ‌های فزیکی گردد. اگر ما در محدوده ملت، منافع ملی و دولت‌های ملی فکر کنیم مشکلات میان مسلمانان بیشتر می‌گردد در حالیکه بر اساس احکام شرعی امت اسلامی در آب، تیل، گاز و منابع مشابه در جغرافیای امت اسلامی شریک است. اما دولت های ملی و تقسیم امت اسلامی به جغرافیا‌های کوچک سبب شده است که تمام امت اسلامی ضرر ببیند و میان یکدیگر بر اساس دولت ملت‌ها، منافع ملی، سرحدات ملی و غیر به دشمنی روی آورند. اگر افغانستان بر ایران آب را می‌بندد، پس برادران مسلمان ما در آنسوی مرز متضرر می‌گردند و اگر آب را رها می‌کنند پس مسلمانان اینسوی مرز متضرر می‌گردد و کشتزارهای شان خشک می‌گردد. همچنان تیل و گاز؛ در ایران و بقیه کشور های خلیج که در اصل خاک مشترک مسلمانان بوده و تیل و گاز آنها نیز دارایی مشترک امت می‌باشد، در آنجا قیمت تیل و نفت به قیمت آب مساوی است، اما افغانستان به دلیل عدم استخراج تیل و گاز سخت محتاج و متضرر است. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:

المسلِمونَ شُركاءُ في ثلاثٍ ، في الكَلَإِ ، والماءِ ، والنَّارِ  (رواه ابو داود)
ترجمه: مسلمانان در سه چیز شریک اند در چراگاه، آب و آتش (راوی ابو داود)

پس در موجودیت دولت ملتها و مراعات منافع ملی و ارزش‌های ملی مسلمانان نه تنها زیان نموده بلکه در میان‌ ایشان سبب دشمنی و پرخاش شده است. مشکلات آب، تیل و گاز  در میان امت اسلامی وقتی بشکل اساسی حل می‌گردد که امت اسلامی تمام جغرافیه خویش را شریک نموده و به عوض دولت‌های ملی یک دولت اسلامی واحد (خلافت) را تاسیس نمایند. آن‌وقت آبهای افغانستان تا دشت قراقرم ترکمنستان و سیستان و زاهدان ایران خواهد رفت و باک نخواهد بود چون در حاصلات آن افغانها شریک خواهد بود. تیل و گاز ایران، آسیای مرکزی و کشور های خلیج دارایی مشترک امت اسلامی خواهد بود و مشکل فرد فرد امت اسلامی را حل خواهد نمود. آن‌وقت است که افغانها زمستان سرد را با تیل و گاز مناطق عربی سرزمین های اسلامی گرم خواهد گذشتاند و عرب میوه و سبزیجات تازه را به عوض اروپا از افغانستان و بقیه سرزمین های اسلامی دریافت خواهد کرد و بالاخره با تطبیق اسلام برکات آسمان و زمین بر مسلمانان نازل خواهد شد. الله سبحانه و تعالی می‌فرماید:

وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ [مائده: ۶۶]
ترجمه: و اگر آنها آنچه را در تورات، انجیل و فعلا نازل شده است [قرآن] را اقامه می‌نمودند [جدی می‌گرفتند و مکمل تطبیق می‌کردند] آن‌ها از پایین و بالا [آسمان و زمین] روزی می‌خوردند.

در نتیجه تمام آن مشکلات حقوقی که بر اساس دولت های ملی، جغرافیای ملی و منافع ملی بوجود میاید، بنا بر واقعیت غیر شرعی دولت ها در سرزمین های اسلامی است و وقتی به حل آن اقدام می‌گردد باز هم به عوض شریعت الله سبحانه وتعالی به قوانین بین المللی، نهاد های بین المللی و ملل متحد مراجعه می‌گردد، که این خود گناه بزرگ برای مسلمانان است. پس برای حل چنین مشکلات باید از جغرافیای ملی بیرون آییم و واقعیت دولت خویش را مطابق به اسلام تنظیم کنیم. تا اول دولت های سرزمین های اسلامی را سرنگون نموده و با دارالاسلام یکجا نماییم بعداً این خیر را به باقی بشریت برسانیم. چون اسلام تنها به عرب، ایرانی و افغانها نازل نشده است و آن در دولت ملت بشکل مکمل قابل تطبیق نیست. چون اسلام برای تمام بشریت نازل شده است و برای مشاکل آنها راه حل است. پس بیایید از حکمیت جامعه بین الملل، نشنلیزم و دولت ملت به سطح امت توبه کرده و با تاسیس دولت اسلامی (خلافت راشده) به سطح امت استغفار نماییم. چگونه که الله سبحانه و تعالی  به قوم نوح علیه السلام به واسطه وی می‌فرماید:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ١٠  يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا ۱۱ وَيُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ۱۲. نوح
ترجمه: به آنها گفتم از پروردگار خویش مغفرت بخواهید، چون بخشنده است (و شما را می‌بخشد). (اگر چنین کردید) الله سبحانه و تعالی از آسمان‌ها باران های رحمت را متواتر نازل خواهد کرد و با دادن اولاد و سرمایه شما را کمک خواهد کرد که باغ های سرسبز و دریاهای پر از آب را نصیب شما خواهد کرد.




   ارسال نظر