درگیری مستکبرین؛ موقف مسلمانان در جنگ روسیه با اوکراین چگونه باید باشد؟
03/10/2022 | امرالله ادیب

Print




اوکراین در سال ۱۶۵۴ به اساس یک معاهده تحت حاکمیت تزار روس قرار گرفت. با آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه ۱۴ جمهوری خود را از دست داد. اوکراین در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را اعلان کرد  و از دست دادن اوکراین  به دلیل موقعیت جیوپولتیکی این کشور برای روسیه بسیار غم انگیز بود؛ به دلیل اینکه روسیه و اوکراین از قرن نهم زمانی که کی‌یف به عنوان پایتخت روسیه برگزیده شد مرتبط هستند. این کشور با روسیه مشترکات تاریخی و سیاسی عمیقی دارد به همین دلیل اکثریت مردم اوکراین با دو زبان روسی و اوکراینی تکلم می‌کنند و بسیاری از مردم روسیه مشترکات فرهنگی، تاریخی و دینی با مردم اوکراین دارند. ولادمیر پوتین در نوشته‌ای به این موضوع اشاره کرده که روس‌ها و اوکراینی‌ها مردمی هستند که «فضای تاریخی و معنوی واحد» و مشترکی دارند و ظهور «دیوار» بین آنها در سال‌های اخیر «غم‌انگیز» است. پوتین همچنین گفته است که: «من مطمئن هستم که حاکمیت واقعی اوکراین تنها در صورت مشارکت با روسیه امکان‌پذیر است؛ ما همیشه با هم چندین برابر قوی‌تر و موفق‌تر بوده و خواهیم بود چون که ما یک ملت هستیم».

در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۵ انقلاب نارنجی در اوکراین رخ داد. این انقلاب باعث سرنگونی دولت طرفدار روسیه شد. بعد از این تحول اوکراین به سرعت به یک کشور طرفدار غرب و اتحادیه اروپا تبدیل شد و تلاش‌ها برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو شدت گرفت. این تلاش‌ها پس از سرنگونی ریس جمهور متحد مسکو در سال ۲۰۱۴ و به قدرت رسیدن ولادمیر زیلنسکی به اوج خود رسید.
اوکراین در امتداد مرز غربی روسیه قرار دارد و به لحاظ جیوپولتیکی یک منطقه حساس امنیتی برای روسیه محسوب می‌شود. در طول جنگ جهانی دوم اوکراین در شکست آلمان مؤثر بوده است. با توجه به این واقعیت‌ها روسیه به شدت مخالف پیوستن اوکراین به سازمان ناتو و اتحادیه اروپا است؛ به همین دلیل روسیه در واکنش به گرایش‌های غربی و تلاش‌ها برای پیوستن اوکراین به ناتو، شبه جزیره کریمیه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد و شورش‌های جدایی‌طلبان را در مناطق شرقی اوکراین تقویت نمود و بالآخره با به رسمیت شناختن استقلال مناطق شرقی «دونتسک» و «لوهانسک» رسماً به اوکراین حمله نظامی نمود.
قدرت‌های غربی از نفوذ دوباره روسیه در اروپای شرقی احساس خطر می‌کنند. با توجه به تمایل پوتین به احیای عظمت گذشته روسیه قدرت‌های اروپایی تلاش دارند تا از نفوذ روسیه در شرق اروپا جلوگیری نمایند.
امریکا در خاورمیانه و افغانستان شکست را متحمل شد و در جنگ با مسلمانان نتیجه محسوسی به دست نیاورد. در جریان مصروفیت امریکا در جنگ با مسلمانان، روسیه و چین دو رقیب اصلی امریکا در سیاست بین‌الملل به توانایی‌های نظامی و اقتصادی خود افزودند و بعد از شکست شرم‌آور امریکا در افغانستان اعتماد به نفس بیشتری برای تسخیر کرسی قدرت نخست جهان پیدا نموده‌اند؛ به همین دلیل حالا سیاست خارجی امریکا متمرکز بر تضعیف قدرت روسیه و چین است و این کشور نمی‌خواهد نفوذ خود را در نزدیکی مرزهای روسیه از دست دهد که طولانی شدن جنگ اوکراین هم به سیاست جدید امریکا مرتبط می‌باشد.
با توجه به واقعیت‌های سیاسی اوکراین دیده می‌شود که جنگ روسیه با اوکراین در واقع جنگ میان غرب و امریکا با روسیه است؛ به دلیل اینکه روسیه یکی از رقبای اصلی امریکا در سیاست بین‌المللی محسوب می‌شود. روسیه هیچ‌گاهی تهدید در مرزهای خود را نمی پذیرد و امریکا هم تلاش دارد تا روسیه در جنگ اوکراین رو سیاه و بدنام شده و در جهان منزوی شود. امریکا می‌خواهد کشورهای اروپایی با تهدیدات روسیه مواجه شده و در محوریت منافع خویش با این کشور در یک صف علیه روسیه قرار گیرد تا ائتلاف امریکایی قدرتمند شده و سازمان ناتو دوباره منسجم و تقویت شود.

جنگ اوکراین در واقع جنگ باطل با باطل است و پیروزی و شکست هردو طرف هیچ منفعت و ضرری به مسلمانان ندارد؛ چون از یک سو روسیه دشمن فعلی مسلمانان است و میلیون‌ها مسلمان را در خاورمیانه بی‌رحمانه کشته است و از سوی دیگر اوکراین یک کشور کفری است و در ائتلاف دشمنان اسلام - غرب و امریکا - قرار دارد. مسلمانان باید موقف شرعی را در این جنگ اتخاذ کنند و نه در این جنگ باطل اشتراک کنند و نه هم از طرفین درگیر حمایت کنند؛ چون در صورت پیروزی و یا شکست هردو طرف هیچ منفعتی و زیانی به مسلمانان نمی‌رسد.
جنگ در اوکراین جنگ میان اروپا و امریکا با روسیه است. در حقیقت دشمنان اسلام باهم درگیر هستند و درگیری و مصروفیت این مستکبرین فرصت مناسبی به امت اسلامی است تا از این وضعیت سیاسی جهان به نفع خود استفاده کنند و تلاش نمایند تا سرزمین‌های اسلامی از اشغال کفار آزاد شود و هم چنان این فرصت خوبی برای گسترش فعالیت‌های گروه‌های اسلامی در سرزمین‌های اسلامی است تا متحد شده و با تاسیس نظام خلافت سرزمین‌های اسلامی را واحد نموده و به عنوان یک قدرت جدید در جهان ظهور نمایند تا باشد که با تاسیس نظام اسلامی در جهان مسلمانان و بشریت از شر قدرت‌های مستکبر نجات پیدا نموده و در مسیر درست رهبری شوند.


   «اللهم اضرب الظالمین بالظالمین و اخرجنا من بینهم سالمین، اللهم خلافة راشده علی منهاج النبوة یعز فیها أهل الإسلام ویذل بها أهل الشرک والعصیان»
ترجمه: الهی ستمگران و ظالمین را با همدیگر‌شان درگیر بساز و ما را صحیح و سالم از بین‌شان بیرون آور! الهی! خلافت راشده بر منهج نبوت را که در آن اهل اسلام عزت دارند و اهل شرک و معصیت در آن خوار و ذلیل می‌شوند را احیاء بگردان.




   ارسال نظر