Print


دفتر مطبوعاتی
حزب التحریر
ولایه افغانستان
 
شماره: ح.ت.افغ ۱۶/۱۴۳٦ پنجشنبه ۰۹ ذوالحجه، ۱۴۴۶هـ ړ ۰۵/۰۶/۲۰۲٥م

اعلامیه مطبوعاتی
حزب التحریر ولایه افغانستان عید سعید قربان را به تمام امت مسلمه تبریک گفته و وحدت در برگزاری مراسم دینی را اصل شرعی می‌داند

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، لا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الحَمْدُ

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر ـ ولایه افغانستان، فرارسیدن عید سعید اضحی را به تمام امت مسلمه تبریک و تهنیت عرض می‌نماید. امید داریم که الله سبحانه‌و‌تعالی طاعات، عبادات، مجاهدت‌ها، قربانی‌ها، دعاها و مناسک حج مسلمانان را به فضل و رحمت خویش قبول فرماید.
عید قربان، نماد اطاعت مطلق از اسوه‌ی ابراهیمی، و یادآور وحدت و یگانگی امت اسلامی است. این عید باید مجالی برای تجدید عهد امت با رب‌العالمین و پیوند دوباره‌ی صفوف پراکنده‌ی مسلمانان باشد. اما باز هم شاهدیم که امت واحد اسلامی در یکی از بزرگ‌ترین مناسبت‌های عبادی ـ سیاسی، خویش دچار تفرقه شده‌اند.
در اعلامیه ستره‌محکمه دولت افغانستان آمده است: «اعضای کمیتهٔ رؤیت هلال در هیچ ولایت کشور ماه ذوالحجه الحرام را ندیده و نه هموطنان عزیز از دیدن این ماه، به محاکم شرعی شاهدی دادند. به این اساس، روز شنبه هفته آینده، روز اول عید الأضحی می‌باشد.»
هرچند نظام حاکم این تصمیم را به‌عنوان بخشی از مسئولیت شرعی خود در محدوده‌ی قلمرو سیاسی افغانستان اتخاذ کرده است، اما از نگاه شرعی و با توجه به اصل وحدت امت اسلامی، نادیده گرفتن شهادت مسلمانان در حرمین شریفین و دیگر سرزمین‌های اسلامی و محدود کردن رؤیت به سرزمین افغانستان به‌معنای ترجیح دیدگاه ملی بر حکم شرعی است؛ و این رویکرد جای نگرانی عمیق دارد، چون اختلاف مطالع در عصری که پیام‌ها به سرعت تبادله می‌شوند جواز ندارد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در مورد رویت هلال  به امت خود به‌صراحت فرموده‌اند: "صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا الْعِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ" (رواه البخاري). یعنی: «با رؤیت هلال روزه بگیرید و با رؤیت آن افطار کنید، و اگر بر شما مخفی ماند، سی روز شعبان را کامل کنید.» اگر بنا بر رؤیت هلال و شهادت شرعی جمعی از مسلمانان، حجاج در عرفات ایستاده‌اند، امت نمی‌تواند پشت دیوارهای مرزی و سیاست‌های ملی، عید را به روز دیگری منتقل کند؛ زیرا این از محکمات دین است که مخاطب احکام شرعی، «امت» است نه «ملت»، و اسلام، دینی جهانی و فراتر از مرزها است.
متأسفانه، همین مفکوره‌ی انحرافی «دولت ـ ملت» که امروز بر جهان اسلام سایه افکنده، نه‌تنها روز عید را جدا ساخته، بلکه بر اساس همین تفکر جزیره‌ای و سیاست‌های ملی، امروز امت اسلامی نتوانسته به نصرت مظلومین غزه اقدام کند؛ خون مسلمانان کشمیر نادیده گرفته می‌شود؛ و ترکستان شرقی به حال خود رها شده است. حتی اخراج مهاجران مظلوم افغان توسط ایران و پاکستان از سرزمین‌های اسلامی، بدون رعایت احکام شرعی و ملاحظات انسانی، ناشی از همین جهان‌بینی ملت‌پرستانه‌ی غیراسلامی است.
بنابرین، تنها راه نجات از این تفرقه‌ها، سردرگمی‌ها و مظالم جاری در جهان اسلام، تأسیس دولت خلافت راشده‌ی ثانی بر منهج نبوت است؛ دولتی که امت را حول محور عقیده اسلامی و حکم شرعی گرد آورده و صفِ واحد از اندونزیا تا مراکش، از قفقاز تا یمن، از افغانستان تا فلسطین تشکیل دهد، و یکی از بزرگ‌ترین ایام خوشی امت، روزی باشد که این وعده‌ی نصرت الهی، بشارت نبوی و نیاز فوری امت، تحقق یابد و خلافت راشده‌ی ثانی دوباره در زمین برپا گردد:
﴿وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ ۚ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ﴾ (سوره روم، آیات ۴-۵)
«و در آن روز مؤمنان از یاری الله متعال شادمان می‌گردند؛ الله متعال هر که را بخواهد یاری می‌کند، و او عزیز و مهربان است.»
دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-ولایه افغانستان




   ارسال نظر