بسم الله الرحمن
الرحيم
به جواب رجاء اشهب
پرسش:
السلام علیکم و رحمت الله
و برکاته!
صحت این حدیث که ذکر میشود
چیست؟ «أنا بريء ممن عاش أربعين يوما بين ظهراني الكفار» و حکم شرعی در خصوص آن
کسیکه در سرزمین کفری به هدف کارکردن زندهگی میکند، چیست؟ زیرا در سرزمین خود
معاشی ندارد و کاری نمیباشد که کار کند. همچنان حکم شرعی در خصوص کسیکه به هدف فراگیری
درس در سرزمین کفری زندهگی میکند، چیست؟ الله سبحانه و تعالی شما را جزای خیر
دهد.
پاسخ:
وعلیکم السلام ورحمت الله
وبرکاته!
این حدیث را ابوداود در
سنن خود تخریج نموده و گفته است: حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ حَدَّثَنَا
أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ عَنْ قَيْسٍ عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ که گفت: رسول الله صلی الله علیه و سلم سریه را به سوی خثعم فرستاد و
مردمی از آنها متوسل به سجده شدند؛ پس او به صورت سریع به قتل متوسل شد. گفت؛ این
خبر به رسول الله صلی الله علیه و سلم رسید و او ایشان را به نصف دیت دستور داد و فرمودند:
«أَنَا بَرِيءٌ
مِنْ كُلِّ مُسْلِمٍ يُقِيمُ بَيْنَ أَظْهُرِ الْمُشْرِكِينَ. قَالُوا يَا رَسُولَ
اللَّهِ لِمَ؟ قَالَ: لَا تَرَاءَى نَارَاهُمَا»
ترجمه: من از هر
مسلمانیکه در بین مشرکین زندهگی میکند، بیزار هستم! گفتند چرا یا رسول الله؟
گفت آتششان را نباید دید.
1-برای اینکه هدف از معنی این حدیث واضح شود، موارد ذیل را ذکر میکنیم: در مقدمۀ جزء دوم در شرح ماده 189 چنین آمده است:
«...
برای دار الکفر احکامی است که با تمام معنی از احکام دار اسلام تفاوت دارد؛ پس
برای دارالکفر احکام خاص است. اگر مسلمانی در دارالکفر زندهگی میگند و نمیتواند
شعائر دین خود را در آنجا انجام دهد؛ پس بر او لازم است که به دار الکفر دیگری
انتقال کند که بتواند شعائر دینی خود را اظهار کند. دلیل آن این قول الله سبحانه و
تعالی است:
﴿إِنَّ
الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ
قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ
اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ
وَسَاءَتْ مَصِيراً﴾ [نساء: 97]
ترجمه:
بیگمان آنهائیکه به خودشان ستم میکردند، فرشتگان جانشان را میگیرند؛ میپرسند
شما در چی شرائطی بودید؟ گویند ما در سرزمین به ضعف و ناتوانی کشیده شده بودیم،
گویند؛ مگر زمین الله وسیع نبود که در آن هجرت کنید؟ پس جایگاه چنین کسانی دوزخ
است و چی بد سرانجامی است.
این در حالی است که دار
اسلام وجود نداشته باشد، مثل امروز؛ اما در صورتیکه دار اسلام وجود داشت، در این
صورت احکام هجرت از دار کفر به دار اسلام به گونه ذیل میباشد:
1-کسیکه قادر به هجرت باشد؛ در حالیکه دین خود را در آن سرزمین اظهار کرده نمیتوانست و همچنان احکام مطلوبۀ دین اسلام را نمیتوانست اقامه کند؛ پس در این صورت هجرت از دار اسلام بر آن فرض است و مسکن گزیدن در دار حرب و دار کفر برایش حرام و بر آن لازم است که به دار اسلام هجرت کند. دلیل آن آیه سابقه است:
﴿إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ
قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالُوا
أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُوْلَئِكَ
مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً﴾ [نساء:
97]
ترجمه:
بیگمان آنهائیکه به خودشان ستم میکردند، فرشتگان جانشان را میگیرند؛ میپرسند
شما در چی شرائطی بودید؟ گویند ما در سرزمین به ضعف و ناتوانی کشیده شده بودیم،
گویند؛ مگر زمین الله وسیع نبود که در آن هجرت کنید؟ پس جایگاه چنین کسانی دوزخ
است و چی بد سرانجامی است.
پس این آیه در اینجا صلاحیت استدلال را
دارد. همچنان روایت ترمذی که از طریق جریر روایت کرده به این مفهوم دلالت میکند
که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:
«أَنَا
بَرِيءٌ مِنْ كُلِّ مُسْلِمٍ يُقِيمُ بَيْنَ أَظْهُرِ الْمُشْرِكِينَ، قَالُوا:
يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَلِمَ؟ قَالَ: لا تَرَايَا نَارَاهُمَ»
ترجمه:
من از هر مسلمانیکه در بین مشرکین زندهگی میکند، بیزارم؛ گفتند چرا یا رسول
الله؟ گفت نباید آتش شان را ببینید.
و در روایت ابوداود آمده
است:
«قَالُوا:
يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ؟ قَالَ: لا تَرَاءَى نَارَاهُمَا»
ترجمه:
و گفتند چرا یا رسول الله؟ گفت نباید آتششان را ببیند.
مانند همین روایت را نسائی
روایت کرده است و معنی "لا تراءى ناراهم" اینست که نباید به جای باشد که
او آتش ایشان را ببیند و یا آنها آتش آن را ببینند؛ یعنی کنایه از عدم زندهگی در
دار کفار است...»
2-کسیکه قادر به هجرت باشد؛ ولی توان اظهار و قیام دین خود را در سرزمیناش داشته باشد؛ در این حالت هجرت برایش مستحب بوده، نه فرض. دلیل آن اینست که رسول الله صلی الله علیه وسلم قبل از فتح مکه رغبت هجرت را در دار کفر دیگر داشت؛ چنانچه آیات صریح در این خصوص آمده است:
﴿إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي
سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾
[بقره: 218]
ترجمه:
بیگمان کسانیکه ایمان آوردند و کسانیکه در راه الله (سبحانه و تعالی) هجرت و
جهاد کردند، آنان به رحمت الله امیدوارند و الله آمرزندهای مهربان است.
﴿ٱلَّذِينَ
ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمْوَٰلِهِمْ
وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ ٱللَّهِ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ
ٱلْفَآئِزُونَ﴾ [توبه: 20]
ترجمه:
کسانیکه ایمان آوردند و هجرت کردند و در راه الله با اموال و جانهای خویش جهاد
کردند، نزد الله درجهی بالاتر دارند و آنان همان به مقصد رسیدگانند.
تمام اینها در خصوص طلب
هجرت صراحت دارد؛ اما اینکه فرض نمیباشد؛ زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم بر
باقی ماندن مسلمان در مکه در آن وقت تائید به عمل آوردند. روایت شده که "نعیم
نحام" وقتی میخواست هجرت کند، قوم آن "بنی عدی" در نزدش آمدند و
برایش گفتند: در نزد ما بمان و بر دینت باش و ما در برابر کسانیکه میخواهند به تو
آزار برسانند از تو حمایت میکنیم و از تو طوری دفاع میکنیم که تو از ما دفاع میکردی
و او از یتیمها و بیوه زنان ایشان سرپرستی میکرد. بناءً او از هجرت خود را مدتی
باز داشت و بعداً هجرت کرد؛ سپس رسول الله صلی الله علیه و سلم برایش گفت:
«قَوْمُكَ
كَانُوا خَيْراً لَكَ مِنْ قَوْمِي لِي، قَوْمِي أَخْرَجُونِي وَأَرَادُوا
قَتْلِي، وَقَوْمُكَ حَفِظُوكَ وَمَنَعُوكَ»
ترجمه:
قوم تو برایت از قوم من برای من بهتر بود، قوم من مرا اخراج کردند و تصمیم قتل مرا
گرفتند؛ اما قوم تو ترا محافظت و مانع آزار رساندن به تو شدند. (این حدیث را ابن حجر در "اصابت" روایت کرده است)
3-اما کسیکه به عملی کردن احکام شرعی توانائی نداشته و احکام شرعی را به دلیل ناتوانی ترک کرده، الله سبحانه و تعالی بخشاینده است؛ زیرا او نمیخواهد این حالت را، ولی به دلیل ناتوانی از هجرت به سبب مریضی و یا اجبار به اقامت و یا به دلیل ضعف مانند زنان و اطفال و مانند آن نمیتواند که هجرت کند؛ دلیل این قول الله سبحانه و تعالی است:
﴿إِلَّا ٱلْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ ٱلرِّجَالِ
وَٱلنِّسَآءِ وَٱلْوِلْدَٰنِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ
سَبِيلاً﴾ [نساء: 98]
ترجمه: مگر آن دسته از
مردان و زنان و کودکانی که براستی تحت فشار قرار گرفتهاند (و حقیقتاً مستضعفند)؛
نه چارهای دارند، و نه راهی (برای نجات از آن محیط آلوده) مییابند.
4-اما کسیکه میتواند که دین خود را در شهر خود اظهار نماید و احکام شرعی مطلوبه را اقامه نماید و در عین حال میتواند که دار کفر را به دار اسلام تبدیل کند، در این صورت هجرت از دار کفر به دار اسلام برایش حرام بوده، خواه توانائی خودش باشد و یا با کمک گروه و مسلمانان شهرش و یا به وسیله همکاری مسلمان خارج از شهر و یا به همکاری دولت اسلامی و یا به هر وسیلهای مشروع دیگری، به هر صورت بر او لازم است که به خاطر تغییر دادن دار کفر به دار اسلام کار کند و هجرت به این صورت برایش حرام است؛ زیرا عمل کردن به خاطر یکجا ساختن شهرش به دار اسلام فرض است؛ پس در حالیکه او توان تغییر را دارد، کار را برای یک جاسازی شهرش به دار اسلام ترک کرده و هجرت نموده پس او مانند ترک هر فرض دیگری گنهکار شده. بناءً اگر دار اسلام موجود باشد، اسکان در دار کفر برای کسیکه هجرت بر آن لازم است حرام است...»
خلاصه اینکه حدیث ذکر شده در حالتی است که دار اسلام وجود
داشته باشد؛ پس در آن صورت هجرت از دار کفر به سوی دار اسلام مطابق به شروط ذکر
شده واجب بوده؛ اما وقتی دار اسلام (خلافت) وجود نداشت، مثل امروز، اگر برای شخص
ممکن بود که شعائر دین خود را اقامه کند، مانند نماز، روزه... در این صورت انتقال آن
از دار کفر بالایش واجب نبوده؛ اما در صورتیکه شعائر دین خود را نمیتوانست اقامه
کند، در این صورت بر او واجب است که به دار کفر دیگری برود که بتواند شعائر دین
خود را اقامه کند.
برادرتان عطاء ابن خلیل ابوالرشته
7 صفرالخیر 1444هـ.ق.
23سبتمبر2022م.
مترجم: مصطفی اسلام