Pashto Farsi


دفتر مطبوعاتی
حزب التحریر
ولایه افغانستان
 
شماره: ح.ت.افغ ۱۶/۱۴۴۱ سه شنبه ۱۶ ذوالقعده، ۱۴۴۱هـ ۰۷/۰۷/۲۰۲۰م

اعلامیه مطبوعاتی
توهین به احکام و ارزش‌های اسلامی ادامه دارد؛ آیا کسی هست که به دفاع بپردازد؟

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان پژوهشی را تحت عنوان «آموزش و سیاست: ریشه‌یابی رادیکالیسم دینی در نصاب معارف افغانستان» به نشر رسانده که در آن به صورت صریح علیه ارزش‌ها، معتقدات و احکام اسلامی تاخت و تاز نموده و در آن تأکید شده است که تدریس مسائل اسلامی منجر به «رادیکالیسم» و «افراطیت» می‌گردد.
این نهاد تنها به نشر پژوهش بسنده ننموده، بلکه بسیار گستاخانه راه حل می‌دهد تا کتاب‌های معارف افغانستان عاری از مسائل اسلامی گردد. در حالی که همچو پژوهش‌ها و نظریات، خود برای خشونت زمینه‌سازی می‌کنند؛ هدفی که دونرها و تمویل کنندگان غربی این نهادها در پی آن هستند. این انستیتوت جهت این‌که بتواند از بار انتقادات مردم شانه خالی کند تمام مسوولیت این گونه پژوهش‌ها و نوشته‌ها را به دوش نویسنده و پژوهش‌گر می‌اندازد. در حالی‌که این  انستیتوت طی پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های مسلسل خویش اسلام را همواره مورد حمله ایدیولوژیک و جانبدارانه خود قرار داده و ارزش‌های اسلامی را مترادف با «رادیکالیسم»، «بنیادگرایی» و «تندروی» تعریف نموده است.
هرچند در جریان بیست سال گذشته چندین بار نصاب درسی معارف افغانستان مورد بازنگری قرار گرفته و بخش اعظمی از ارزش‌های اسلامی از آن حذف گردیده و با مفاهیم دموکراسی عوض شده است. اما سیکولرها دشمنی شان با اسلام چنان عمیق است که حتی مسائل فردی اسلامی را نیز در نصاب معارف تحمل نتوانسته و آن را با «رادیکالیسم» ربط داده و خواهان حذف تمام اسلام از نصاب درسی هستند. چنان‌چه در این پژوهش به الله سبحانه و تعالی، پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وسلم، عقاید اسلامی، هدف زندگی از دیدگاه اسلام، جهاد، مجاهد، زکات و سایر ارزش‌ها و معتقدات اسلامی توهین صورت گرفته است. در این‌جا به بخشی کوچکی از این توهین‌نامه اشاره صورت می‌گیرد:
در پژوهش بسیار بی‌باکانه انتقاد شده است که چرا تمام کتاب‌های زبان و ادبیات – دری و پشتو – با حمد و نعت یعنی توصیف و ثنای الله سبحانه و تعالی و پیامبرش صلی الله علیه وسلم آغاز می‌شود. (ص38)
در بخشی از پژوهش بسیار گستاخانه گفته شده که نباید به شاگردان مکتب گفته شود که "تنها دین درست و قابل انتخاب اسلام است" این مسئله می‌تواند باعث رادیکالیسم دینی بی‌انجامد. (ص66)
در پژوهش بسیار جسورانه گفته شده که نباید بر بت‌ها و خدایان دیگران حمله صورت گیرد. همچنان تصریح شده که به شکلی که خدا در کتب معارف افغانستان ذکر شده منجر به حذف سایر خدایان گردیده و تنها خدای مسلمانان باقی می‌ماند؛ و این مورد منجر به رادیکالیسم دینی در میان شاگردان می‌شود. (ص57-58)
در پژوهش بسیار بی‌باکانه آمده است که گنجاندن تصویر بیت‌المقدس، نخستین قبله‌ی مسلمانان در نصاب درسی باعث رادیکالیسم دینی می‌گردد. (ص79-81)
در پژوهش بسیار فضولانه از این موضوع انتقاد شده که چرا در کتب درسی چنین آمده که یکی از گروه‌هایی مستحق زکات مجاهدین اند. (ص44-45) حالانکه این موضوع حکم قطعی و آیت صریح قرآن‌کریم است که در آن مجاهدین یکی از هشت گروهی گفته شده که زکات به آن‌ها پرداخته شود.
در پژوهش بسیار بی‌ادبانه چنین تصویر از مجاهد ارائه گردیده است: «مجاهد با نگاه جزم‌گرایانه‌ی خویش به دنبال نابودی هر آدم غیرخودی بر می‌خیزد» ( ص 44-45) در حالی‌که این مورد توهین به بزرگ‌ترین ارزش اسلامی، تاریخ اسلام و به بخش اعظمی از مردم افغانستان است که در جهاد علیه شوروی و امریکا سهیم بوده‌اند.
در پژوهش بسیار یاوه سرایانه گفته شده که تدریس این متن «نخستین هدف زندگی، عبادت و پرستش خدای یگانه است» و این‌که راه سعادت فقط راه مستقیم [صراط مستقیم] است، منجر به جزم‌نگری و رادیکالیسم شاگردان می‌شود. (ص53-54)
در واقع، در نظم دموکراسی و حاکمیت سیکولرها هر کس و هر نهاد جرأت پیدا می‌کند تا تحت عنوان پژوهش و آزادی بیان، ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی را زیر سوال ببرد. در مقابل هیچ ارگان و نهادی نیست که جلوی همچو بی‌حیایی، توهین و تازیدن‌ها را گرفته و علیه آن بیاستد. در حالی‌که اگر چند سال قبل چنین توهین‌نامه‌ی پخش و نشر می‌گردید با عکس‌العمل‌های شدیدی مواجه می‌شد؛  اما امروز در عدم موجودیت حاکمیت اسلام به مقدسات توهین صورت گرفته و فضا را طوری عیار ساخته‌اند که اگر کسانی هم علیه آن‌ها صدا بلند کنند تحت نام‌ها و برچسب‌های گوناگونی سرکوب، ترور و خفه کرده می‌شوند

دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-ولایه افغانستان


   


   ارسال نظر