چرا می‌گوییم که رمضان ماه فتوحات و پیروزی هاست؟
04/21/2022 | سهیل صالحی

Print


ماه مبارک رمضان چنانچه تاریخ از آن حکایت‌ها در خود دارد، ماه فتوحات و پیروزی‏های بزرگ برای امت مسلمه می‌باشد، و بزرگان این امت در این ماه بهترین و بزرگ‏ترین پیروزی‌ها را در مقابل دشمنان اسلام به دست آورده‏اند. در این ماه مبارک مسلمانان در میدان مبارزه دست آوردهای چشمگیری نسبت به سایر ماه‌ها داشته‌اند و آنرا فرصتی برای بدست آوردن فتح و پیروزی برای اسلام و مسلمانان می‌دانستند. عمل کرد آنها در این ماه مبارک بیانگر آن است که این ماه بهترین فرصت برای راضی ساختن الله سبحانه و تعالی است. چنانچه می‌توان به طور خلاصه به مبارزات مسلمانان در این ماه مبارک اشاره نمود:
روز غزوه بدر در همین ماه قرار گرفته است و به همین سبب این روز را به نام روز جدائی (فرقان) می‏نامند، زیرا الله سبحانه وتعالی در این روز حق را از باطل جدا کرد و در همین روز بود که مسلمانان در طول تاریخ خود تحت سایه دولت اسلامی و رهبری پیامبر شان صلی الله علیه وسلم، برای اولین بار فتح و کامیابی نظامی بر کفار به دست آوردند و این فتح در هفدهم ماه مبارک رمضان حاصل شد.
به همین ترتیب، مکه معظمه در سال هشتم هجرت و در ماه مبارک رمضان توسط پیامبر ص صلی الله علیه وسلم فتح شد. رسول الله صلی الله علیه وسلم در همین ماه به مکه داخل گردید و بتان را شکست. بت لات، عزی و منات را از میان برداشت و درین هنگام گفت: ﴿وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا﴾ یعنی: بگو ای محمد! حق آمد و باطل از بین رفت و باطل از بین رفتنی است.
به عین شکل، در سال هشتادوهشتم هجرت در ماه مبارک رمضان بخشی از اروپا، اندلس یا هسپانیه امروزی توسط لشکر مسلمانان فتح شد.
جنگ شهدای بلاط نیز در روز اول ماه مبارک رمضان سال ۱۱۴ هجری به وقوع پیوست، پیام اسلام توسط مسلمانان درین هنگام به قرأ و قصبات فرانسه رسیده بود.
همچنان تاریخ حکایت از فتح شهر عموریه در ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان می‌کند. وقتی زن مسلمانی در شهر عموریه نزد رومیان زندانی بود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، او فریاد کنان معتصم خلیفه وقت را به کمک فراخواند، این زن فریاد زد: ای معتصم! معتصم نیز در پاسخ به ندای این زن مسلمان، شهر عموریه را در ششم رمضان سال ۲۲۲ هجرت فتح کرد.
جنگ حطین پیروزی دیگر مسلمانان در این ماه مبارک است. این جنگ به رهبری سلطان صلاح الدین ایوبی رحمه الله علیه رخ داد و به نصرت الله سبحانه و تعالی این پیروزی برزگ نیز درج کارنامه درخشان مسلمانان گردید.
به همین ترتیب، جنگ عین جالوت نیز به رهبری سلطان قطز در این ماه صورت گرفت.
همچنین، فتح شهر قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح نیز از جمله پیروزی‌های باشکوه و به یادماندنی در تاریخ امت مسلمه به شمار می‌رود که نه تنها تاریخ مسلمانان، بلکه تاریخ جهان نیز آن را از یاد نخواهد برد. چنانچه این بزرگترین پیروزی و فتح در مقابل امپراطوری رومیان در سال ۸۲۶ هجری حاصل شد. این شهر پایتخت امپراطوری بیزانس بود و همچنین مرکز پاپ‏ها یعنی کفار کینه توز نیز بود. سلطان محمد فاتح در ماه مبارک رمضان به این شهر داخل شد و پس از او، اردوی روزه دار او نیز وارد شهر شدند. هنگام ورود به شهر، الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر! گفته و با این حدیث پیامبر شان صلی الله علیه وسلم، خوشحال و کامیاب شدند، حدیثی که می‏فرماید: «لتفتحن القسطنطينية، فلنعم الأمير أميرها ولنعم الجيش ذلك الجيش». یعنی: قسطنطنیه فتح می‏شود، پس چه امیر نیکوی در آن زمان (به این فتح دست می‏یابد) و چه اردوی نیکی است آن اردو. سلطان محمد فاتح قسطنطنیه را به اسلام بول (دارالاسلام) تغییر نام داد که به معنی شهر اسلام می‏باشد و استانبول که نام امروزی آن می‏باشد، برای دوره‏های طولانی و زیادی به حیث پایتخت و دارالخلافه باقی مانده است.
دقیقاً این حالت مسلمانان در ماه مبارک رمضان بود. این فتوحات و پیروزی‌های بزرگ نشان دهنده‌ی آن است که ماه مبارک رمضان برای مسلمانان در گذشته پیام دیگری داشت. پیام این ماه مبارک نه کسالت و تنبلی، بلکه فرصتی برای فتح و پیروزی‌های بزرگ برای مسلمانان به شمار می‌رفت. مسلمانان در این ماه مبارک تحت چتر خلافت و به رهبری خلیفه عادل این گونه تاریخ سازی می‌کردند، فتح پس از فتح می‌آمد، از یک پیروزی به پیروزی دیگر و از یک عزت به عزت دیگر در حرکت بودند. به امید روزی که امت مسلمه یکبار دیگر تاریخ پرشکوه خود را در این ماه مبارک تکرار کنند و پیروزی و فتوحات بزرگ را نصیب امت مسلمه نمایند.





   ارسال نظر