ویژه‌گی‌های امت اسلامی
02/26/2021 | یاسر مشفق

Print


امت ما بهترین امت در میان انسان‌هاست که مسئولیت روشن کردن اکناف و اطراف جهان را دارد تا حمل هدایت نموده و حق و عدالت را برای انسان‎ها تفهیم نماید. احکام رب العالمین را تطبیق نموده مواظب و مراقب آن‌‎ها ‎باشد. ما امتی هستیم که مسئولیت ابتدایی مان تطبق اسلام در زندگی و حمل دعوت اسلامی به  جهان است و هدف نهایی‎ ما کسب رضایت الله سبحانه وتعالی است. ما امتی هستیم که خالق بشر از ما ستوده؛ و ما امت با شکوه بوده‌ایم. عظمت و عزت امت ما در موجودیت دولت پر افتخار اسلام یعنی خلافت بوده‌است. حال که چنین وضعیت سردرگم و آشفته را تجربه می‌کنیم دلیل‌اش چیست؟
الله سبحانه و تعالی از امت اسلامی و ویژه‌گی‌هایشان در میان امت‌های دیگر در آیه‌های مختلف قرآن یادآورد گردیده‌است. امت اسلامی امت خیر است که خیر بزرگ(اسلام) و دعوت جهانی بسوی آن را بدوش کشیده و این بارسنگین راه به اذن و یاری الله سبحانه و تعالی تا ختم تاریخ بشر بدوش می‌کشد. امت اسلامی بخش عظیم از جمعیت دنیا را از گودال بی‏انصافی و جهالت نجات داده و بسوی عدالت و روشنایی اسلام رهنمود کرده‌است. الله سبحانه وتعالی مسئولیت جهانی سازی اسلام و حمل پیام قرآن را منحیث مکلفیت بالای شانه‏های امت اسلامی گذاشت، به همین دلیل امت مسلمه را بهترین امت دنیا خطاب نموده، چنین فرموده است:

﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ﴾
[آل‏عمران: ۱۱۰]
شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‌ايد: به كار پسنديده فرمان مى‌دهيد، و از كار ناپسند بازمى‌داريد، و به الله ايمان داريد.
﴿الر ۚ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾
[ابراهیم: ١]

 الف، لام، راء. كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به إذن پروردگارشان از تاريكی‏ها به سوى روشنايى بيرون آورى: به سوى راه آن شكست ناپذير ستوده.
امت اسلامی دارای فکره‌یی است که این فکره، هدف خلقت، تکلیف و ماموریت بشر را مشخص نموده؛ و در عین حال، تصویر واقعی در مورد دنیا، مردم، دولت‏ها و جوامع ارائه کرده‌است. پس امت اسلامی با حمل پیام اسلام به بشریت رحمت است؛ چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم به بشر رحمت بود. الله سبحانه وتعالی در مورد چنین فرموده است:

﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ﴾
[انبیاء: ١٠٧]
و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.

امت اسلامی امت وسط و شاهد است؛ هدف از امت وسط(بین) نبوده بلکه معنی آن عدالتی‌ست که به بشر پیش کش می‌کند و برتری است که امت اسلامی نسبت به امت‌های دیگر دارد. امت شاهد به دلیل گفته شده‌است که اسلام را خود به احسان تطبیق نموده و آن را به بشر توسط دعوت و جهاد پیش‌کش می‌نماید؛ که امت اسلامی شاهد حال خواهد بود.

﴿وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً﴾
[بقره: ۱۴۳]
همان گونه شما را نیز، امت میانه اى قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید; و پیامبر هم بر شما گواه است.

امت اسلامی الگوی شجاعت، کرامت، شهامت، جهاد، قربانی، عطا، ایثار و فدارکاری در راه الله سبحانه و تعالی است؛ تا شجاعانه اسلام را تطبیق، حراست و حمل نماید. الله سبحانه و تعالی از امت اسلامی چنین خواسته است:

﴿وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ﴾
[حج: ۷۸]
و در راه خدا چنانكه حق جهاد [در راه] اوست جهاد كنيد اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است] او بود كه قبلا شما را مسلمان ناميد و در اين [قرآن نيز همين مطلب آمده است] تا اين پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد پس نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و به پناه خدا رويد او مولاى شماست چه نيكو مولايى و چه نيكو ياورى.

ما ۱۳ قرن در زمین امت با عزت و باشکوه بودیم. این امت بزرگ و شایسته به رهبری رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم از کمترین تعداد در مکه آغاز به مبارزه نمود. در قدم نخست انسان‌های خرافاتی و بت پرست مکه را از در سردرگمی و بی‌هدفی در زندگی نجات دادند. با مشخص نمودن هدف زندگی(رضایت الله سبحانه وتعالی) و تعین تکلیف(زندگی مطابق اسلام) آنان را از زیر بار جهل بیرون آورد. بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، تفرقه‌های قومی، فاصله‌طبقاتی و قبیلوی شان را حل نمود. حل این بحران‌های قبیلوی همراه با هدایت گام به گام وحی از جانب الله سبحانه و تعالی وحدت تلاش ایجاد نمود؛ که در نهایت این امت شایسته به رهبری رسول اللهصلی‌الله‌علیه‌وسلم دولت عزتمندی را در مدینه شکل دادند.
دیری نگذشت که سپاهیان اسلام به رهبری خلفای راشده و سایر خلفای دولت اسلامی دروازه‌های شرق و غرب را  درین کره‌ی خاکی گشودند. امپراطوری‌ها و قدرت‌های خورد و بزرگ باطل را فروریخته و در زمان خلافت خلفای راشده، امویان و عباسیان اقوام مختلف جهان را که عادات و فرهنگ‌های متنوع داشتند، تحت حاکمیت نظام اسلامی با رفاع اجتماعی، اقتصادی، امنیت مالی، جانی و روانی اداره می‌کردند. فتوحات و جهاد(سیاست خارجی) را جهت حمل پیام روشنی و هدایت به جهان انجام می‌دادند. پس بیجا نیست که الله سبحانه و تعالی ازین امت ستوده و آن را امت برتر و شایسته توصیف نموده است.

﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ﴾
[انبیاء: ١٠٥]
در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»


عظمت و عزت امت ما در موجودیت دولت پر افتخار اسلام یعنی خلافت بوده است. پس از سقوط خلافت در سال ۱۹۲۴ توسط مصطفی‌کمال، امت اسلامی دیگر شان، شوکت، عزت و صلابت‌اش را از دست داد. تطبیق احکام غیر از اسلام و کفر، حاکم ساختن مزدوران تربیه شده، تقسیم اشغال و استعمار سرزمین‌های اسلامی، ترویج مفکوره‌های پلید ملیت‌گرایی و وطنی، کمرنگ ساختن نقش قرآن در زندگی، ترویج افکار سیکولاریستی و سرمایه‌داری، چپاول و غارت منابع امت، گرم نمودن میدان جنگ‌های استخباراتی، قومی و وطنی، هجوم امریکا و متحدین شان بالای امت مانند حیوانات گرسنه به بهانه‌ی تروریزم و افراطیت، تجربه هرنوع سلاح به شمول مادر بم‌ها، توهین مکرر به مقدسات مسلمانان، قتل‌عام توسط طیاره‌های بدون سرنشین، خلافت جعلی داعش بخاطر مغشوش ساختن اذهان عامه، قرار دادن سرزمین‌های اسلامی منحیث بازار استهلاکی، فقر، فحشا و فساد گسترده، سردرگمی‌های فکری و روانی، بی‌هدفی و بی‌برنامگی و... بحرانی است که با حاکمیت غرب و نبود خلافت بالای این امت شایسته تحمیل گردیده است.
غرب و سرمایه‌داری این جنایت‌ها را نه‌تنها در حق امت اسلامی بلکه در حق بشریت انجام داده‌است. انسان را وحشی و لذت‌جو تربیه نموده‌است. نظام سرمایه‌داری میلیون‌ها انسان را در قرن ۲۰ و ۲۱ در جنگ‌های جهانی اول و دوم و تا اکنون کشته‌اند که چنین جنایت عظیم در تاریخ بشر صورت نگرفته‌است. ادعای شان سعادت بشر بوده در حالیکه هدف زندگی را از بشر گم کرده و اکثریت پیروان خویش را به عوض سعادت افسرده و روانی کرده‌است. دید سرمایه‌داری سیستم تغذیه‌ی سالم را برهم زده و میلیون‌ها انسان را مریض ساخته‌اند. از دید اقتصادی یک مشت از انسان‌ها زندگی ۹۰ درصد دیگر را گروگان گرفته‌است. محیط زیست را آلوده و زمین را گرم ساخته‌اند. پس حقا که خلافت سپر امت اسلامی است که نه‌تنها امت اسلامی را ازین آشفتگی‌ها رهایی می‌بخشد؛ بلکه جهان و بشر را بسوی آن فرا می‌خواند.
در نتیجه، به سادگی می‌توان گفت که این داستان تلخ و تجربه‌ی سیاه، سردرگمی‌ها و آشفتگی‌ها به دلیل نبود سپر مسلمانان یعنی نبود دولت خلافت است. تا زمانی‌که سپر مسلمانان و خلافت اسلامی موجود بود؛ امت اسلامی تصویر دیگری داشت که صفحات تاریخ از نوشتن و حفظ‌اش می‌بالند. اما از نبود دولت خلافت تا امروز، امت تصویری را به نمایش گذاشته که قلم‌ها از نوشتن‌اش بیزار است. اینک امت اسلامی ۱۰۰ سال را بدون خلافت گذشتانده‌است. دیگر شایسته نیست این چنین ادامه یابد و امت باید هرچه زودتر خلافت را تأسیس نمایند. چون طريقه‌ی صحيح و شرعی برای حفظ مقدسات و نواميس مسلمانان و بدست آوردن عزت و برتری دوباره‌ی شان همانا تأسيس دوباره‌ی دولت خلافت است که با تطبیق اسلام و وحدت فکری، سیاسی و جغرافیایی عزت و تمکین امت را بر می‌گرداند. چنانچه در بخاری و مسلم از ابوهريره رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«إِنَّمَا الإِمَامُ جُنَّةٌ يُقَاتَلُ مِنْ وَرَائِهِ وَيُتَّقَى بِهِ»
إمام یا خليفه‌ی مسلمانان سپر است که به «أمر» وی جهاد کرده می‏شود و «به تدبير او» مسلمانان از شر دشمن حفاظت می‏شوند.

به همین دلیل، علماء و مجتهدين، تأسیس دولت خلافت را يکی از مهم‏ترین فرایض و یا به عبارت دیگر، نصب خلیفه را از «أهم الواجبات» بالای هر مسلمان بيان کرده‏اند.
پس ای مسلمانان! بيايید با برادران تان در حزب‌التحرير برای تأسیس دوباره‌ی دولت خلافت سعی و تلاش نمائید، تا حق این فریضه را اداء نموده و با اقامه‌ی خلافت دوباره مطابق فرموده‌های خالق امت برتر گردیده، همان عزت از دست رفته امت را برگردانیم تا وضعیت پرآشفته فعلی امت تغییر کرده و جهان را دوباره بسوی آن فرا خوانیم تا منجر به نجات دنیوی و اخروی گردد.





   ارسال نظر